Door: Op zoek naar hand­vat­ten

Al voor het over­lij­den van mijn man hoor­de ik over het Rouw­ca­fé. Ondanks ruim acht jaar inten­sie­ve man­tel­zorg kon ik mij nog geen enke­le voor­stel­ling maken van het gevoel van het voor altijd kwijt zijn van mijn gelief­de. Maar toch was er het besef dat ik dat Rouw­ca­fé wel eens hard nodig zou kun­nen heb­ben.

Al een maand na Alberts over­lij­den ging ik er voor het eerst naar toe, op zoek naar men­sen die het­zelf­de had­den mee­ge­maakt, op zoek naar hand­vat­ten over hoe ver­der met mijn leven,op zoek naar een plek om mijn hart te luch­ten. Dat is nu al drie jaar gele­den en nog altijd voor­ziet het in die behoef­te.

Na drie jaar is de pijn zach­ter, gaat die min­der tot op het bot. En gaan­de dat pro­ces leer je de pijn­lij­ke din­gen te zeg­gen, te dur­ven zeg­gen. Leer je dat iede­re bezoe­ker haar of zijn eigen erva­rin­gen heeft, erva­rin­gen waar je van leert, ver­ha­len en samen­zijn waar je kracht en rust van krijgt.

En dat is nog steeds zo. Nog steeds krijg ik tips en advie­zen waar­mee ik ver­der kan. Daar­naast is het ook een gezel­li­ge plek om te komen, met kof­fie, thee en een drank­je, een plek waar ook gela­chen wordt, waar niets moet en ner­gens druk op staat.

  • Je hebt van die dagen …

    Hans Kuyper

    Je hebt van die dagen …

    Dan ben je er niet,

    En dan moet ik iets doen

    Met dat stille verdriet

    Dan pak ik de verfdoos

    En stevig papier,

    Dan maak ik je zelf wel,

    Ik verf je naar hier …

    Penseel in het water,

    Penseel in de doos ….

    Hoe moet ik verder?

    Ik weet al een poos,

    Ik weet al nog voor ik

    Met verven begin:

    Het blauw van je ogen …

    Het zit er niet in.